نشان استاندارد ، نشان اعتماد و آسایش خانوادههاست
دکتر مهدی محمدی کوچصفهانی، مدیرکل استاندارد استان گیلان، با تأکید بر نقش حیاتی استاندارد در ایجاد اعتماد مصرفکنندگان، از ۱۰۰ سال تاریخ فعالیت سازمان استاندارد ایران، مقررات اجباری ۱۰۰۰ کالا و خدمت، و فرآیند دریافت نشان استاندارد با کد ۱۰ رقمی خبر داد. وی همچنین تصریح کرد: «نشان استاندارد، نشان امنیت و آسایش برای هر خانوادهای است — هر وقت آن را ببینید، بدانید کالا یا خدمت مورد نظر ایمن و مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی است.»
اختصاصی | به گزارش گروه رسانهای با مردم ، دکتر مهدی محمدی کوچصفهانی، مدیرکل استاندارد استان گیلان، با تشریح تاریخچه و فعالیتهای گسترده سازمان استاندارد، از جنبههای مختلف این حوزه که اغلب ناشناخته ماندهاند، صحبت کرد.
دکتر مهدی محمدی در ابتدای مصاحبه به تاریخچه استاندارد در ایران اشاره کرد:
«سازمان استاندارد بیش از ۱۰۰ سال در ایران سابقه فعالیت دارد و شروع فعالیتهایش از سال ۱۳۰۴ بر پایه اوزان و مقیاس بود و هر چیزی که قابلیت اندازهگیری و کنترل داشت. به مرور زمان، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در سال ۱۳۳۹ شکل گرفت و بتدریج فعالیتها به سمت پژوهشها و تحقیقات سوق پیدا کرد و این عرصه در حال گسترش است. شکل حقوقی سازمان هم به مرور تغییر کرد و در سال ۱۳۷۱، پیرو مصوبه مجلس، سازمان ملی استاندارد از زیرمجموعه وزارتخانهها خارج و ارکان اصلی شورای عالی استاندارد شکل گرفت که ریاست آن برعهده رئیس جمهوری است.»
مدیرکل استاندارد گیلان افزود:
«سال ۱۳۹۶، با تصویب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد — که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و پس از برگشتهایی با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، نهایتاً توسط مجمع تشخیص تصویب شد — حالت حاکمیتی به این سازمان داده شد. طی نزدیک به یکصد سال تأسیس استاندارد در ایران، خودمان استاندارد مینوشتیم، اجرا و نظارت میکردیم؛ اما در قانون جدید، ما سیاستگذار هستیم و باید حسن نظارت داشته و نظمبخشی کنیم.»
نشان استاندارد: کد ۱۰ رقمی و معنای امنیت
در پاسخ به سؤال درباره نشان استاندارد، دکتر محمدی توضیح داد:
«وقتی میگوییم یک کالا نشان استاندارد دارد، یعنی طی یک فرایندی، ارزیابی انتقال آن کالا یا خدمت با استانداردهای ملی یا بینالمللی یا منطقهای یا کارخانهای مشخص شده است و بر همان مبنای پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت میکند. استاندارد یک نشان ملی است که با یک کد ۱۰ رقمی شناخته میشود.»
وی تأکید کرد:
«بزرگترین نقشی که استاندارد میتواند برای مردم و زندگی خانوادهها داشته باشد، ایجاد اعتماد و اطمینان است — یعنی نشان استاندارد. باید یک نشان امنیت و آسایش برای عموم باشد که هر وقت روی یک کالا و خدمت این نشان را مشاهده کنند، این علامت و نشان از کیفیت باشد. ضمن آنکه ارزیابیها و نظارتها اداره کل به صورت دورهای در طول سال انجام میشود.»
استاندارد اجباری: ۱۰۰۰ کالا و خدمت تحت نظارت
محمدی با اشاره به ساختار شورای عالی استاندارد، گفت:
«رئیس جمهور، رئیس سازمان استاندارد و ۱۱ وزیر عضو شورای عالی استاندارد هستند که براساس مصوبات شورای عالی استاندارد، اجباری حدود یکهزار قلم کالا یا خدمت مشمول این نوع استاندارد هستند. تعداد خدمات کمتر از کالاهای تولیدی است. شورای عالی یک کالا و خدمت را مشمول استاندارد اجباری میکند.»
وی تفصیل داد:
«شورای عالی استاندارد مسئله را آگهی میکند و شش ماه به تولیدکننده یا ارائهدهنده خدمت زمان اجرا میدهد، فرمهای الکترونیکی و فرآیندها معین میشود و تولیدکننده بر این اساس باید تولید و خدمت ارائه دهد. عدم تمکین تخلف محسوب شده و مجازات دارد. استانداردها حداقل ایمنی را تضمین میکنند؛ چنانچه در این راستا کوتاهی هست و اگر هم عامدانه باشد، جرائم سنگین طبق قانون در نظر گرفته شده است.»
فعالیتهای گسترده استاندارد: از طلا تا هتلها و زائرسراها
دکتر محمدی با تأکید بر تنوع وسیع مسئولیتهای اداره استاندارد گیلان، گفت:
«اگر بخواهم مورد به مورد فعالیتهای استاندارد ایران و گیلان را شرح بدهم، شاید تعجب کنید و این تعدد و تنوع مسئولیتها فراتر از ۹۰ نفر نیرو است که در استان با هم همکاری میکنیم. فعالیتهای استاندارد در واقع اندازهشناسی است و پایه استاندارد با مقادیر و کمیتها سر و کار دارد. این مهم به چند روش انجام میشود و در سطح عرضه عمومی، مسائل سنجش مانند ترازوهای حساس اصناف مانند طلا و کالاها مورد ارزیابی و نظارت قرار میگیرد.»
وی ادامه داد:
«ما خدمات پستی، خانههای سالمندان، هتلها، زائرسراها، اقامتگاههای گردشگری و بومگردی و نظایر آن را مورد ارزیابی و کنترل داریم. با همه این شرایط، مردم باید ما را قضاوت کنند.»
پروانه استاندارد: چگونه دریافت میشود؟
در پاسخ به سؤال درباره فرآیند دریافت پروانه استاندارد، او گفت:
«پس از تصویب مشمول شدن یک کالا یا خدمت توسط شورای عالی استاندارد، تولیدکننده یا ارائهدهنده خدمت باید مطابق با استاندارد ملی یا بینالمللی تولید کند. ارزیابیهای فنی، آزمایشگاهی و بازرسیهای مستقل انجام میشود. در صورت تأیید، پروانه کاربرد نشان استاندارد صادر میشود. داشتن نشان استاندارد هزینه خاص خود را دارد، اما ضمانت ایمنی و کیفیت را برای مصرفکننده فراهم میکند.»
نقش آموزشی و فرهنگی استاندارد: کودکان به عنوان «سفیران استاندارد»
در پاسخ به سؤال درباره تعامل با جامعه، مدیرکل استاندارد گیلان گفت:
«بخشی از فعالیتهای ما، فعالیتهای آموزشی و ترویجی است و روی آموزش و ترویج فرهنگ اسلامی در گام اول تمرکز زیادی گذاشتهایم. در این چارچوب، جامعه را نسبت به استاندارد، کالاها و خدمات با کیفیت و واکنش مناسب قانونی در این خصوص آگاه میسازیم. از جمله در مهدکودکها، مدارس، سازمانها، دانشگاهها و سایر مراکز به صورت حضوری یا اطلاعرسانی و تبلیغات موثر و شفافسازی صورت میگیرد.»
وی با اشاره به هوش بالای نسل جوان، افزود:
«نظر به اینکه هوش کودکان در عصر کنونی بسیار قوی و بالاست، از این عزیزان به عنوان سفیران استاندارد بهره برده و با زبان هنر و گفتار تلاش داریم این مفاهیم مربوط به استاندارد به درستی منتقل شود. استاندارد یک ارزش فرهنگی در جامعه است که میتواند موجب رشد جامعه شده و باعث هویتبخشی شود. اگر افراد جامعه با مورد خلافی مواجه شدند، میتوانند از طریق تماس یا ارسال پیام، موضوع را برای رسیدگی به استاندارد اعلام کنند.»
آمار حوادث: صفر مورد ناشی از محصولات دارای نشان استاندارد
در بخشی از گفتوگو، دکتر محمدی با افتخار گفت:
«به جرات میتوانم اعلام کنم، در طول یک سال گذشته، شاید میزان این حوادث به تعداد انگشتان دو دست هم نرسید. برای مثال، حوادثی ناشی از خرابی یا سقوط آسانسورها — هیچ موردی نداشتیم که دستگاه دارای پروانه استاندارد باشد.»
وی تصریح کرد:
«در مدت هفت ماه مدیریت در استان و پیش از آن به عنوان معاون مدیرکل، اگر هم موردی گزارش شده باشد، ناشی از خطای فردی و یا مونتاژهایی است که دارای نشان استاندارد نبوده و نیستند. طی سالیان گذشته تا همین ۶ ماه — یعنی آمار پنج ماه اول سال — مواردی مثل تعمیرات نامناسب یک محصول مشاهده میشود؛ این اشکال و ایراد علاوه بر خطای فردی تعمیرکاران یا استاندارد نبودن محصول، اغلب ناشی از شرایط بد نگهداری بوده و ارتباطی با کیفیت و استاندارد ندارد.»
رتبهبندی و نقش آفرینی استاندارد گیلان
محمدی به دستاوردهای اداره کل استاندارد گیلان اشاره کرد:
«در داخل کشور و سطوح استانی، هیچوقت رتبهبندی نداشتهایم، اما برای نمونه، سال گذشته در گروه خودمان رتبه اول جشنواره شهید رجایی را به دست آوردیم و امسال رتبه سوم را کسب کردیم. خدا را شکر، در بین ادارات کل استاندارد استانی، همیشه جزو شاخصها بودهایم.»
وی افزود:
«بخشی از فعالیتهای ما در حوزه بندری و گمرکات از جمله بندر انزلی و بندر آستارا است. آقای دکتر حقشناس، استاندار، نسبت به بندر آستارا به علت وجود مرزهای زمینی، دریایی و ریلی، سفارش بسیار دارند و این مهم باعث شده که اداره کل استاندارد گیلان در بین ادارات کل استانی، همیشه یک نقش آفرینی ویژهای را ایفا کند.»
پیام نهایی: «زندگی استاندارد» را بسازیم
در پایان مصاحبه، دکتر محمدی کوچصفهانی تصریح کرد:
«فکر میکنم موارد زیادی هست که میتوانیم با شما داشته باشیم و از فرصت استفاده کردهایم. برای همه آرزو میکنم، زندگی استاندارد داشته باشند. به عنوان کلام آخر، در حوزه روابط استاندارد باید خودمان به خودمان کمک کنیم و برای ساختن کشور، همین رعایت رفتارهای استاندارد، از اولین اصول و پایه برای ساختن ایرانی آباد و پیشرفته است.»
این مبحث ادامه دارد………
گروه رسانه ای با مردم – مستقر در رشت جنب شهرداری منطقه با هدف آگاهی جامعه و ارتباط بهتر و بیشتر افکار عمومی با تولیدات و خدمات با کیفیت و استاندارد از این پس در قالب نشست های ویژه به مدیران استاندارد استان در راستای تنویر افکار عمومی گام های موثرتر و ماندگاری بر می دارد.
پرسش های خود را از طریق پیامک ۱۰۰۰۲۰۰۰۱۳۱۳۹۹ برای دریافت پاسخ های لازم با ما در میان بگذارید.