
صبحانه خبری، ۱ تیر ۱۴۰۵؛ از ادعاهای ترامپ درباره ایران و تنگه هرمز در میانه مذاکرات تا مخالفت هیات ایرانی با عکس مشترک با هیات آمریکایی
در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.
تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود از جام جهانی ۲۰۲۶ مقابل تیم ملی بلژیک به تساوی بدون گل رسید.
وزیر کشور پاکستان در سفر تهران، حامل پیامهایی بود
اسکندر مومنی، وزیر کشور، با تشریح جزئیات سفر سید محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان، به تهران گفت: وزیر کشور پاکستان حامل پیامهایی نیز بود. در مجموع، سفر خوبی ارزیابی میشود. انشاءالله دستاوردهای این سفر و اجرای تفاهمنامهها برای مردم عزیز کشور محسوس و ملموس خواهد بود.
عراقچی و وزیر خارجه سوئیس دیدار کردند
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نخستین برنامه رسمی هیئت ایرانی در سوئیس با ایگناسیو کاسیس، وزیر امور خارجه این کشور، دیدار کرد.
پزشکیان: آمریکا فقط میگفت بمب اتم نداشته باشید
مسعود پزشکیان گفت: تنها نکته مورد تأکید آمریکا این بود که ما بمب اتم نداشته باشیم؛ موردی که رهبر شهید نیز بارها فرمودند ما بمب اتم نمیخواهیم. آمریکا گفت همین را بنویسید و امضا کنید، ما هم امضا کردیم.
نشست داخلی و ۹۰ دقیقهای هیئت مذاکرهکننده ایرانی
هیئت مذاکرهکننده ایرانی که به زوریخ سوئیس سفر کرده بود، صبح دیروز در جلسه کاری داخلی به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات پرداخت. در این نشست ۹۰ دقیقهای، آخرین تحولات مربوط به مذاکرات مرور شد.
تنگه هرمز همچنان بسته است
فارس ظهر دیروز نوشت: پیگیریها از منابع نظامی حاکی است که تنگه هرمز همچنان بسته است و نیروی دریایی سپاه تا اطلاع ثانوی هیچ مجوزی برای عبور شناورها صادر نکرده است.
گفتوگوهای دیروز متمرکز بر خاتمه جنگ، صادرات نفت و آزادسازی داراییهای ایران بود
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نوشت: نشست سوئیس برای پیگیری اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ برگزار شده است. طبق بند ۱۳ یادداشت تفاهم، آغاز مذاکرات توافق نهایی منوط به اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است. گفتوگوهای دیروز متمرکز بر اجرای این بندها، بهویژه بند ۱ (خاتمه جنگ در همه جبههها شامل لبنان)، و همچنین تدابیر مربوط به صادرات نفت ایران و آزادسازی داراییهای مسدودشده بود.
برگزاری نشست سه جانبه ایران، آمریکا و قطر
نشست سهجانبه ایران، آمریکا و قطر با موضوع آتشبس فراگیر در لبنان و اموال بلوکهشده ایران هماکنون در محل مذاکرات برگزار شد.
سه تیم فنی در مذاکرات آمریکا و ایران
محمد اسحاقدار، وزیر خارجه پاکستان، گفت: سه تیم فنی در مذاکرات حضور دارند. کمیتههای فنی در حال بحث درباره پرونده هستهای، داراییهای مسدودشده تهران و موضوع لبنان هستند.
میانجیگران ابتدا درباره حفظ صلح در لبنان بحث میکنند
فایننشال تایمز نوشت: یک دیپلمات مطلع از مذاکرات گفت که میانجیگران ابتدا درباره سازوکاری برای نظارت بر نقضها و حفظ صلح در لبنان بحث خواهند کرد و سپس به موضوعات تنگه هرمز و برنامه هستهای میپردازند.
ونس: در دو ساعت اول پیشرفت بزرگی داشتهایم
جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، بعدازظهر دیروز گفت: در دو ساعت گذشته پیشرفت بزرگی داشتهایم. ترامپ ما را مأمور کرده تا برای مجموعه بزرگی از مسائل، راهحل دیپلماتیک پیدا کنیم. از آنچه در لبنان به دست آوردهایم خوشحالم و امیدوارم آتشبس را تثبیت کنیم.
مخالفت هیئت ایرانی با عکس مشترک با هیئت آمریکایی
تسنیم نوشت: یک منبع نزدیک به تیم مذاکرهکننده اعلام کرد هیئت آمریکایی و برگزارکنندگان بنا داشتند صحنه دستدادن و مراسم عکس مشترک در ابتدای جلسه برگزار شود، اما رئیس هیئت ایرانی و تیم مذاکرهکننده با این تشریفات مخالفت کردند و در مراسم عکس حضور نیافتند.
ادعاهای ترامپ درباره ایران و تنگه هرمز در میانه مذاکرات
ترامپ در گفتوگو با فاکس نیوز مدعی شد: آمریکا ممکن است در آینده در صورت لزوم تنگه هرمز را تصاحب کند و عوارض دریافت نماید. این به معنای حضور آمریکا به عنوان «فرشته نگهبان» تنگه هرمز و خاورمیانه است. او ادعا کرد به مقامات ایران گفتهام: «اگر تنگه هرمز را ببندید، دیگر کشوری نخواهید داشت.»
رفع تحریمهای نفتی در مذاکرات سوئیس پیگیری شد
حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و عضو هیئت مذاکرهکننده، گفت: موضوع رفع تحریمهای نفتی و معافیتهای مرتبط در جریان گفتوگوها پیگیری شد.
مرندی: ایران پس از آتشبس در لبنان تنگه هرمز را به تدریج بازگشایی کرد
محمد مرندی نوشت: ظرف چند ساعت پس از بستن تنگه هرمز توسط ایران، رژیم صهیونیستی با آتشبس موافقت کرد و کشتار کودکان لبنانی متوقف شد. تا صبح، ایران به تدریج تنگه را بازگشایی کرد. ترامپ اکنون تهدیدهای توخالی میکند تا اعتبار این بازگشایی را به خود نسبت دهد.
نشست ۴ جانبه ۸۰ دقیقه طول کشید
ایسنا نوشت: نشست چهارجانبه ایران و آمریکا با حضور میانجیگران پاکستانی و قطری پس از ۸۰ دقیقه گفتوگو برای مشورتهای داخلی متوقف شد.
هیئت ایرانی در اعتراض به تهدیدات ترامپ محل مذاکره را ترک کرد
یک منبع نزدیک به تیم مذاکرهکننده به تسنیم گفت: هیئت مذاکرهکننده ایرانی در اعتراض به تهدیدات ترامپ، محل مذاکره را ترک کرد.
پیشنویس معافیت موقت تحریمی نفت ایران نهایی شده
حسین قربانزاده، عضو هیئت مذاکرهکننده ایران، گفت: مهمترین محور گفتوگوها اجرای بند ۱۳ تفاهمنامه و فراهمسازی مقدمات آغاز مذاکرات بود. پیشنویس معافیت موقت تحریمی نفت ایران نهایی شده و بهزودی شاهد صدور و اجرای آن خواهیم بود.
درخواست قطریها و پاکستانیها از تیم مذاکرهکننده آمریکایی
کانال ۱۴ مدعی شد: قطریها و پاکستانیها از تیم آمریکایی خواستهاند که از ترامپ درخواست کنند پیامی تنشزدا منتشر کند. میانجیگران معتقدند بیانیه مصالحهآمیز ترامپ میتواند به ادامه مذاکرات کمک کند.
المیادین: هیئت ایرانی خواستار عذرخواهی ترامپ شده
المیادین نوشت: هیئت ایرانی تا زمانی که ترامپ عذرخواهی نکند و نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان خارج نشوند، به مذاکرات باز نخواهد گشت. ایرانیها اکنون خواستار خروج کامل نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان هستند.
اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده
شبکه کان اسرائیل نوشت: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان کرده است. دولت ترامپ از اسرائیل خواسته عقبنشینی جزئی انجام دهد.
سیانان: مذاکرات متوقف شد، اما به پایان نرسید
یک منبع ایرانی به سیانان گفت: مذاکرات پس از تهدیدهای یکشنبه دونالد ترامپ متوقف شده، اما به پایان نرسیده است. گفتوگوهای پشتپرده برای بازگشت طرفها به میز مذاکره ادامه دارد.
بیانیه مشترک پس از توافق تمامی طرفها صادر خواهد شد
العربیه به نقل از وزیر کشور پاکستان نوشت: بیانیه مشترک پس از توافق تمامی طرفها صادر خواهد شد.
تغییر شکل مذاکرات
نورالدین الدغیر، خبرنگار الجزیره در تهران، نوشت: گزارشها حاکی است مواضع ترامپ مذاکرات را متوقف نکرده، بلکه شکل آن را تغییر داده است؛ از مذاکرات چهارجانبه مستقیم به مذاکرات غیرمستقیم از طریق انتقال پیامها توسط میانجیها. محورها: جنگ در لبنان و داراییهای بلوکهشده.
صداوسیما: از شواهد به نظر میرسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است
خبرنگار صداوسیما گفت: هنوز نمیتوان گفت مذاکرات به پایان رسیده یا خیر، اما از شواهد به نظر میرسد هیئت ایرانی در آستانه بازگشت به کشور است.
آخرین وضعیت مذاکرات از زبان سخنگو
سخنگوی هیئت مذاکرهکننده ایران گفت: در مذاکرات یکشنبه درباره صدور مجوزهای فروش نفت و آزادسازی داراییها پیشرفتهای خوبی حاصل شد و برای تنگه هرمز سازوکاری ترتیب داده شود. کار هیئت مذاکرهکننده در این مرحله تمام شد، اما تیمهای فنی فردا کار خود را ادامه میدهند. وی افزود: پس از اظهارات تهدیدآمیز آمریکا حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نشدیم. قطر و پاکستان سند توافقات ۱۸ ساعته را منتشر خواهند کرد.