
بنادر استان گیلان باید لایروبی شوند
به گزارش گروه رسانه ای با مردم به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان، هادی حقشناس در دیدار با رضا سعادتزاده مدیرکل برنامهریزی و نظارت معاونت پیگیریهای ویژه دفتر رئیسجمهور با اشاره به ظرفیتهای موجود در طرحهای لایروبی استان اظهار کرد: با توجه به ابلاغ مصوبات سفر رئیسجمهور، روند اجرای این پروژهها باید با جدیت پیگیری شود تا ضمن رفع چالشها، زمینه تداوم فعالیتها فراهم شود.
وی بر ضرورت هماهنگی دستگاههای اجرایی و نهادهای مرتبط برای رفع موانع موجود تأکید کرد و گفت: برخی چالشها نیازمند تصمیمگیری در سطوح بالاتر و طرح در شورای عالی مربوطه است که پیگیری لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
حقشناس با اشاره به اهمیت لایروبی بنادر استان بیان کرد: تداوم فعالیتهای لایروبی و تکمیل پروژههای زیربنایی از جمله الزامات پایداری بنادر گیلان است و باید با همکاری دستگاههای متولی و پیگیری از طریق شورای عالی ذیربط به نتیجه برسد.
وی در ادامه به موضوعات توسعهای بنادر آستارا و انزلی اشاره کرد و افزود: اتصال ریل به بندر آستارا و بندر انزلی از مهمترین مطالبات مردم و فعالان اقتصادی است و تحقق آن میتواند نقش بسزایی در رونق تجارت و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا ایفا کند.
استاندار گیلان با اشاره به حل برخی مشکلات پیرامونی بنادر نیز گفت: موضوع دیوار حفاظتی بندر آستارا پس از سالها تأمین اعتبار شد و با همکاری دستگاههای اجرایی و رفع موانع شهرداری، اقدامات لازم برای اجرای آن انجام خواهد گرفت.
حقشناس با تأکید بر ضرورت تداوم لایروبی در بنادر شمال کشور اظهار داشت: موضوع لایروبی در گیلان در دو بخش مجزا پیگیری میشود که شامل اجرای تله رسوبگیر با ظرفیت یک میلیون متر مکعب و لایروبی جاری برای حفظ مسیرهای تردد دریایی است.
وی افزود: اجرای تله رسوبگیر علاوه بر افزایش عمق و پایداری کانال، از بازگشت سریع رسوبات جلوگیری خواهد کرد و مطالعات اولیه توسط مشاور انجام شده است. این طرح با ایجاد حاشیه امن و ظرفیت مناسب میتواند تا چند سال آینده وضعیت پایداری بندر آستارا را تضمین کند.استاندار گیلان لایروبی جاری را نیز اقدامی ضروری دانست و تصریح کرد: این بخش به صورت مستمر توسط دستگاههای مسئول دنبال میشود تا تردد ایمن شناورها در مسیرهای آبی استان بدون وقفه ادامه داشته باشد.
حقشناس با اشاره به سرمایهگذاریهای جدید در حوزه دریایی و ورود تجهیزات از کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: این اقدامات میتواند به ارتقای توان عملیاتی بنادر گیلان و توسعه ترانزیت در دریای خزر کمک شایانی کند
نگاه رسانه:
آقای استاندار بومی به درستی آگاه هستند که لایروبی بنادر گیلان ” انزلی و استارا ” که تحت نظارت یک مدیر کل و مدیران زیر مجموعه است مربوط امسال نیست و طی چند سال گذشته به تدریج این رسوب ایجاد و زندگی هزاران نفر ساحل نشین استان را در غرب گیلان به مخاطره انداخته و عده ای هم از ادامه زیستن ساقط شدند.
به نظر می رسد، مشکل در مستقر بودن مدیرانی است که پیش از این همه در بنادر استان مسئولیت داشته اند و در این سالها برای اجرا و انجام این هدف مهم باید اقدامات بایسته ای انجام می دادند، ولی کار چندانی انجام نشد و فقط در اتاق های خود نشسته و مننظر تامین اعتبار از تهران بودند که مثلا از وسط رسوبات و گل و لای قلب تالاب انزلی یک آبراه و رودخانه باز کنند.!؟
در گفت و گوهایی که به مردم بندر انزلی در این خصوص داشتیم آنها با اشاره به اینکه در این وضعیت راه نفس زیستن شان مسدود شده است، به شدت از مدیریت این حوزه گله مندند و خواستار تغییراتی در این خصوص هستند و صدها خانواده از قایقران های حاشیه تالاب با ما و دیگر رسانه های استانی و منطقه ای می گویند، با این شرایط بد و در حال احتضار ، ادامه زندگی برایشان غیر ممکن شده است.!
مقام عالی استان به عنوان یک بومی اهل صومعه سرا که سالها در انزلی بعنوان مدیر و نماینده مجلس زندگی کرده اند و بهتر از هر فرد دیگری به شرایط استان و غرب گیلان آگاهند – در این مرحله باید مدیریت کنونی بنادر و دریانوردی استان را تغییر و یک نیروی جوان با انرژی ، دارای اندیشه مدیریتی نوین و برنامه های تاثیرگذاربا روابط عمومی عالی و ارتباط با مقام های کشوری و در سازمان بنادر و دریا نوردی، دولت ، مجلس نهضتی در این راستا به پا کند.
یا علی مدد.
مدیریت کنونی هر سال تنها آمارهای از میران تخلیه و بارگیری کالا که دهها سال جریان دارد و اینکه چند کیلو و چند تن رسوب از وسط مرداب پر رسوب و در حال مرگ انزلی برداشته شده، گزارش و خبری می دهد و هیچ تاثیر بر زندگی مردم ، محیط زیست منطقه و ایران هم چنین حل بحران ندارد.
باید مدیری در مجموعه بنادر و دریا نوردی گیلان منصوب شود که حتی مدیران استانی و کشور را به تحرک و انجام برنامه های نوین و کار گشا تشویق کند ..