
استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار: دو برابر ظرف ۲ سال
به گزارش پایگاه خبری گیلان ۷۲۴،
به گزارش موسسه گالوپ، استفاده از هوش مصنوعی در محیطهای کاری با سرعت زیادی در حال افزایش است. در دو سال گذشته، درصد کارکنان آمریکایی که گفتهاند بیش از چند بار در سال از هوش مصنوعی در نقش شغلی خود استفاده کردهاند، تقریبا دو برابر شده و از ۲۱ درصد به ۴۰درصد رسیده است. استفاده مکرر از هوش مصنوعی (چند بار در هفته یا بیشتر) نیز از زمان اولین اندازهگیری موسسه گالوپ در سال ۲۰۲۳ تقریبا دو برابر شده و از ۱۱درصد به ۱۹ درصد رسیده است.
همچنین، استفاده روزانه از هوش مصنوعی تنها در ۱۲ماه گذشته دو برابر شده و از ۴ درصد به ۸ درصد افزایش یافته است. استفاده از هوش مصنوعی در محیطهای کاری، عمدتا در میان کارکنان مشاغل دفتری یا اصطلاحا «یقهسفیدها» افزایش یافته است. طبق آمار، ۲۷ درصد از این کارکنان اعلام کردهاند که بهطور مکرر از هوش مصنوعی در کار خود استفاده میکنند؛ رقمی که نسبت به سال ۲۰۲۴، رشد ۱۲درصدی داشته است. بیشترین میزان استفاده مکرر از هوش مصنوعی در صنایع تکنولوژی (۵۰ درصد)، خدمات حرفهای (۳۴ درصد) و امور مالی (۳۲ درصد) دیده میشود.
در مقابل، استفاده مکرر از هوش مصنوعی در میان کارکنان تولیدی و صف (front-line) طی دو سال گذشته تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. این رقم از ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۹ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یافته و نشاندهنده شکاف قابلتوجهی در میزان بهرهگیری از تکنولوژی، بین گروههای مختلف شغلی است.
استفاده مکرر از هوش مصنوعی در میان مدیران ارشد نیز رایجتر است، بهطوریکه ۳۳ درصد آنها گفتهاند چند بار در هفته یا بیشتر از هوش مصنوعی استفاده میکنند. این رقم تقریبا دو برابر کارکنان عادی (۱۶ درصد) است.
با وجود افزایش استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار، نگرانی کارکنان درباره از دست دادن شغلشان نسبت به دوسال گذشته بیشتر نشده است. تنها ۱۵درصد کارکنان معتقدند که احتمال دارد در پنج سال آینده شغلشان بهواسطه خودکارسازی، روباتها یا هوش مصنوعی از بین برود؛ عددی که نسبت به سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تغییری نکرده است.
با این حال، در برخی صنایع مانند تکنولوژی (۲۱درصد)، خردهفروشی (۲۱ درصد) و امور مالی (۲۰درصد)، کارکنان بیش از سایر حوزهها احتمال میدهند که هوش مصنوعی شغل آنها را تهدید کند.
دستورالعملهای مدیریتی درباره هوش مصنوعی، از روند بهکارگیری آن عقب ماندهاند. بسیاری از کارکنان در محیط کار از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اما بدون چارچوب مشخص یا راهنمایی روشن. در حالیکه ۴۴درصد کارکنان میگویند سازمانشان فرآیند ادغام هوش مصنوعی را آغاز کرده، تنها ۲۲ درصد اعلام کردهاند که سازمانشان برنامه یا استراتژی مشخصی برای این کار ارائه داده است.
همچنین، فقط ۳۰ درصد از کارکنان گفتهاند که سازمانشان دارای دستورالعملهای کلی یا سیاستهای رسمی برای استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار است. این آمار نشان میدهد بین سازمانهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند و آنهایی که برای استفاده از آن استاندارد تعیین کردهاند، شکافی ۱۴ درصدی وجود دارد. این فاصله میتواند منجر به سردرگمی، استفاده نادرست یا حتی خطرات احتمالی در بهرهبرداری از تکنولوژیهای نوین شود.
مزایای استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار همیشه برای کارکنان روشن و ملموس نیست. بر اساس نظرسنجیها، رایجترین چالش در پذیرش هوش مصنوعی از نگاه کارکنان، «نامشخص بودن کاربرد یا ارزش پیشنهادی» آن است. حتی در میان کسانی که اعلام کردهاند از هوش مصنوعی استفاده میکنند، تنها ۱۶ درصد بهطور قاطع معتقدند ابزارهای هوش مصنوعی ارائهشده توسط سازمانشان واقعا برای کارشان مفید هستند. این آمار نشان میدهد که بدون تعریف دقیق اهداف و کاربردهای هوش مصنوعی، بهرهگیری از آن ممکن است اثربخشی لازم را نداشته باشد.
برداشت افراد از میزان مفید بودن هوش مصنوعی تفاوت زیادی بین کاربران و غیرکاربران دارد. طبق پژوهش موسسه گالوپ در اوایل امسال، ۶۸ درصد کارکنانی که تجربه مستقیم استفاده از هوش مصنوعی در تعامل با مشتریان را داشتند، معتقد بودند این تکنولوژی بر ارتباط آنها با مشتریان تاثیر مثبتی داشته است. در مقابل، تنها ۱۳ درصد از کارکنانی که از هوش مصنوعی در تعامل با مشتریان استفاده نکرده بودند، تصور میکردند که این تکنولوژی میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد. این تفاوت نشان میدهد که تجربه عملی با هوش مصنوعی نقش مهمی در شکلگیری دیدگاه افراد نسبت به ارزش آن دارد.
اگر رهبران سازمانها خواهان پذیرش گستردهتر هوش مصنوعی هستند، باید به کارکنان در درک ارزش واقعی آن، کمک کنند. دادههای موسسه گالوپ نشان میدهد سازمانهایی که کارکنانشان بیشترین بهره را از هوش مصنوعی میبرند، دارای استراتژی و برنامهای روشن برای ادغام این فناوری هستند.
زمانی که کارکنان بهطور قاطع معتقدند که رهبرانشان برنامه مشخصی برای بهکارگیری هوش مصنوعی ارائه کردهاند، سه برابر بیشتر احساس آمادگی برای کار با این تکنولوژی دارند و ۲.۶ برابر بیشتر برای استفاده از آن در نقش شغلی خود احساس راحتی میکنند. این آمار نشان میدهد که ارتباط شفاف و هدفمند از سوی مدیریت، نقش کلیدی در موفقیت اجرای هوش مصنوعی در محیطهای کاری دارد.
منبع: دنیای اقتصاد



