
رئیس دانشکده ملی مهارت صومعهسرا: پژوهش در دانشگاه ما، ابزاری برای حل مسائل صنعت و افزایش اشتغالپذیری دانشجویان است
محمد باقری هرهدشت، رئیس دانشکده ملی مهارت صومعهسرا (میرزاکوچک)، در آستانه هفته پژوهش، بر لزوم حرکت از پژوهشهای نظری به سمت فعالیتهای کاربردی و تقاضامحور تأکید کرد و از برنامههای ویژه این دانشکده برای ترویج پژوهش مهارتمحور خبر داد.
اختصاصی / به گزارش پایگاه خبری گیلان۷۲۴ | به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، گفتوگویی با دکتر محمد باقری هرهدشت، رئیس دانشکده ملی مهارت صومعهسرا انجام شد. وی در پاسخ به سؤالاتی درباره وضعیت پژوهش در این دانشکده، دیدگاههای خود را بیان کرد.
دکتر باقری هرهدشت در تعریف دانشگاه موفق در حوزه پژوهش گفت: «دانشگاه موفق در حوزه پژوهش، دانشگاهی است که فعالیتهای پژوهشی آن مسئلهمحور، اثربخش و منطبق بر نیازهای واقعی جامعه، صنعت و اقتصاد ملی باشد و بتواند از طریق تولید دانش کاربردی، توسعه فناوری، ارتقای مهارتهای تخصصی و حل مسائل اجرایی، نقش مؤثری در پیشرفت علمی و توسعه پایدار ایفا نماید. چنین دانشگاهی از پژوهش صرفاً نظری عبور کرده و به سمت کاربردیسازی نتایج پژوهش حرکت میکند.»
وی درباره نحوه پژوهش در دانشگاه ملی مهارت توضیح داد: «پژوهش در دانشگاه ملی مهارت، مهارتمحور، کاربردی و مبتنی بر نیاز بازار کار و بخشهای اجرایی کشور است. این پژوهشها عمدتاً در قالب پروژههای کاربردی، طرحهای فناورانه، پژوهشهای تقاضامحور، پروژههای کارگاهی و ارتباط مؤثر با صنعت و دستگاههای اجرایی تعریف و اجرا میشوند.»
رئیس دانشکده ملی مهارت صومعهسرا هدف اصلی پژوهش در این دانشگاه را چنین توصیف کرد: «هدف اصلی پژوهش در دانشگاه ملی مهارت، توسعه دانش کاربردی، ارتقای توانمندیهای مهارتی، حل مسائل عملی صنعت و جامعه، و افزایش اشتغالپذیری دانشجویان است. پژوهش در این دانشگاه ابزاری برای پیوند آموزش، مهارت و فناوری در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب میشود.»
در خصوص خطمشی معاونت پژوهشی، دکتر باقری اظهار داشت: «خطمشی اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه ملی مهارت، هدایت فعالیتهای پژوهشی به سمت پژوهشهای کاربردی، تقاضامحور و مهارتپایه، توسعه تعامل با صنعت و نهادهای اجرایی، حمایت از پژوهشهای مسئلهمحور و ارتقای جایگاه دانشگاه در زیستبوم مهارت و فناوری کشور است.»
وی اقدامات انجامشده برای تحقق اهداف پژوهشی را برشمرد: «در راستای تحقق اهداف پژوهشی دانشگاه، اقداماتی نظیر تدوین برنامههای پژوهشی مهارتمحور، توسعه همکاری با صنایع و سازمانها، حمایت از پروژههای کاربردی، تقویت نقش اساتید و مربیان مهارتی در پژوهش، و ایجاد بستر مناسب برای اجرای طرحهای فناورانه انجام شده است.»
دکتر باقری هرهدشت درباره برنامهریزیهای پژوهشی افزود: «برنامهریزیهای پژوهشی دانشگاه ملی مهارت از طریق تحلیل مأموریت دانشگاه، نیازسنجی بازار کار و صنعت، اسناد بالادستی، سیاستهای کلان آموزش عالی مهارتی و تعامل با ذینفعان بیرونی صورت گرفته و در قالب برنامههای عملیاتی و اولویتهای پژوهشی تدوین شده است.»
در بخش زیرساختی، وی گفت: «در حوزه زیرساختی، معاونت پژوهشی اقدام به تقویت کارگاهها، آزمایشگاههای مهارتی، سامانههای پژوهشی و بسترهای اجرایی طرحهای کاربردی نموده است. در بخش مغزافزاری، تمرکز بر توانمندسازی سرمایه انسانی پژوهش از طریق ارتقای مهارتهای پژوهشی اساتید و مربیان، ترویج فرهنگ پژوهش کاربردی، آموزش روشهای نوین پژوهش و هدایت پژوهشها به سمت حل مسائل واقعی بوده است.»
در پایان، رئیس دانشکده ملی مهارت صومعهسرا از ویژهبرنامههای هفته پژوهش خبر داد: «ویژهبرنامههای هفته پژوهش در دانشگاه ملی مهارت با رویکرد ترویج پژوهش کاربردی و مهارتمحور برگزار میشود و شامل برگزاری نشستهای تخصصی، کارگاههای آموزشی، معرفی پژوهشهای برتر کاربردی، تجلیل از پژوهشگران و مربیان مهارتی، و ارائه دستاوردهای فناورانه و مهارتی است.»




